søndag den 6. september 2009

Individuel startrefleksion i forbindelse med medier.
Medier kan være alt fra blogs på internettet til en opslagsbog i din reol til bibliotekaren på dit lokale bibliotek, eller dig selv for den sags skyld. Det er tv’et der viser nyheder og avisen der skriver om vejret og muligheden for at købe en hund eller en brugt kummefryser. Derudover er medier også ting som mobiltelefonen, digitalkameraet, spolebåndoptageren og dvd’erne på hylden. Kort sagt: medier er alt der kan videreformidles af folk, til folk, om folk, fra folk.
Medier betyder for mig at jeg kan følge med i hvad der sker ude i verden og hvad mine venner og andre folk går rundt og laver selvom jeg ikke ser dem til daglig eller overhovedet kender dem privat. De betyder jeg kan blive underholdt af en film eller høre musik mere eller mindre hvor og mere eller mindre hvornår jeg har lyst, samtidig med jeg kan holde kontakten til mine travle venner med børn og mænd der bor i den anden ende af landet uden jeg behøver planlægge det flere år i forvejen for at være sikker på det kan blive til noget. Medier betyder at der ikke går mere end få minutter fra noget sker på den anden side af jordkloden før vi ved det i vores del af verden, som for eksempel da World Trade Center blev fløjet ned i 2001. Det har den klare fordel at hjælp hurtigere kommer frem ved naturkatastrofer som tsunamien i Thailand i 2004. Det har også den forel at nyheder som hvem der vandt præsident valget i USA og Zimbabwe hurtigt kan få resten af verden til at forberede sig på enten et godt samarbejde eller eventuelle problemer den nye eller genvalget af den gamle præsident måtte give.
Helt privat benytter jeg dagligt både mobiltelefonen til at holde kontakten med venner og familien, tv’et til at være opdateret på verdenssituationen og til at blive underholdt når jeg ikke har andet der vil have min udelte opmærksomhed, bøger til at finde ud af hvad det latinske navn for ugle er, hvornår Harald Blåtand var konge af Danmark eller blot som tidsfordriv i mangel på andet samt andre mennesker, nogen gange som underholdning nogen gange til at finde ud af hvordan man staver til tsunami når pc’ens ordbog ikke vil godkende det man skriver. Da jeg pt. er uden internet er det begrænset hvor meget jeg bruger pc’en, men ellers er det klart et af de foretrukne medier i min daglige færden i medie verdenen. Jeg bruger desuden mit digitale kamera jævnligt og hører ligeledes tit musik, dog ikke så meget for tiden da min radio er hos mine forældre og min kæreste ikke har nogen og jeg ikke er udstyret med iPod eller MP3.
Rent fagligt benytter jeg bøger og pc samt internet ud over mine undervisere og medstuderende. Jeg har endnu ikke benyttet andre medier bortset fra da vi i første time skulle snakke om hvor mange medier vi kunne komme i tanke om på et almindeligt bibliotek.
Alt i alt kan det konkluderes at medier er en meget stor del af hverdagen, ikke mindst når man er studerende og helst hver dag skal se om skolen har skrevet noget, eller om der er sket noget spændende ude i verden, eller bare om de andre tager med til festen fredag aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar